2016年4月24日星期日

Uremia Pasienter har høyt blodsukker og GFR og nyrefunksjonstest GFR og nyrefunksjonstest


Glomerulusfiltrasjon (GFR) er volumet av væske filtreres fra nyre glomerulære kapillærene inn i Bowmans kapsel per tidsenhet. Glomerulusfiltrasjon (GFR) kan beregnes ved å måle noen kjemiske som har et jevnt nivå i blodet, og er fritt filtrert men verken absorbert eller skilles ut av nyrene. Den således målte hastighet er den mengde av stoffet i urinen som stammer fra en beregnelig mengde blod. I et ord, er GFR brukes til å undersøke nyrefunksjon.
Beregnes eller måles GFR eller kreatininclearance har en normal spekter av 90-120 ml / min. For enkelhets skyld, er dette omtalt som 100% av nyrefunksjonen. For eksempel, hvis GFR er 15ml / min, er som sagt å representere ca 15% av nyrefunksjonen. GFR (eller kreatininclearance) varierer med alderen. Det er vanligvis en langsom nedgang på rundt 1% av GFR / år fra midten av trettiårene. Så i en alder av 70 år, GFR i gjennomsnitt er ofte bare 60-70% av normalen.
Når det ikke er skader i nyrene, vil GRF avta, hvis nivå kan også dele kronisk nyresykdom inn i 5 trinn. I trinn 1, er GFR mer enn 90 ml / min. I trinn 2, er GFR mellom 60-89 ml / min. I fase tre av kronisk nyresykdom, er GFR 30-59 ml / min. I trinn 4 av kronisk nyresykdom, er GFR 15-29 ml / min. I trinn 5, er GFR mindre enn 15 ml / min.
Hvorfor Uremia Pasienter har høyt blodsukker
Hvorfor Uremia pasienter har høyt blodsukker? I uremia stadium, kan folk har redusert evne til sukker toleranse og svak høyt blodsukker når magen er tom. Det er i hovedsak knyttet til to forhold:
En er perifert vev er ikke allergisk mot insulin, som kan være forbundet med insulinreseptoren og frafall etter reseptor. På den andre siden, på uremia stadium, giftstoffer akkumuleres i kroppen, spesielt de paratyroidhormon kan hemme funksjonen av beta-cellene, og dermed hemme compensary insulinsekresjon og å senke reaksjons til høyt blodsukker. Til slutt blir den toleranse av sukker unormal.

I tillegg acidose ledsaget av uremi er også en av årsakene. Metabolsk acidose kan hemme glykolyse av glukose, skade bruken av glukose, forstyrre virkningen av insulin til det omgivende vev. Dialyse kan reversere de ovenfor nevnte lidelse av sukker metabolisme.

没有评论:

发表评论